Maraqlı tədqiqat nəticəsidir

    "Tədqiqatımız göstərir ki, qadın müəllimlər, həm oğlan, həm də qız şagirdlərin nailiyyətlərini kişilərə nisbətən daha çox artırmaqda daha təsirlidirlər. Qadın riyaziyyat müəllimlərinin qız şagirdlərin nailiyyətlərinə müsbət təsiri xüsusilə böyükdür. Lakin ingilis dili və ədəbiyyatı üzrə cins uyğunluğunun müsbət təsirinə dair sübut tapılmamışdır.

    Bundan əlavə, geniş yayılmış fikirlərin əksinə olaraq, oğlan şagirdlərin kişilər tərəfindən dərs keçildikdə akademik nailiyyətlərinin yüksəlməsi müşahidə olunmur. Nəticələrimiz göstərir ki, müəllimin cinsi ilə şagirdin öyrənməsi arasındakı təsir fənn və cinsə görə dəyişə bilər, lakin bu təsirin miqyası ümumilikdə kiçikdir".

     "Scholars have examined the effects of same-gender teachers on student achievement, but the findings are mixed. In this study,

we use 7 years of administrative data from students in elementary and middle schools (i.e., Grades 3 through in Indiana

to test links between gender matching and student achievement. We find that female teachers are better at increasing both

male and female students’ achievement than their male counterparts in elementary and middle schools. The positive effects

of having female math teachers are particularly large for female students’ math achievement, but we do not find evidence for

a positive gender matching effect in English language arts. In addition, contrary to popular speculation, boys do not exhibit

higher academic achievement when they are assigned to male teachers. Our findings suggest that the effects of teacher gender on student learning vary by subject and gender, but the effect sizes are small" (Hwang, H., & Fitzpatrick, M. D. (2021). Student–teacher gender matching and academic achievement. AERA Open, 7(1), 1–11. https://doi.org/10.1177/23328584211040058)

 

  • h.a
  • i.a
  • fond
  • bakuedu
  • virtual_qarabaq
  • virtual_qarabaq
  • kurrikulum
  • MƏNİM MƏKTƏBİM
  • Azərbaycan müəllimi qəzeti
  • Sabahın alimləri layihəsi